Jakie lampki rowerowe wybrać?
Bezpieczeństwo na drodze to jedno z ważniejszych zagadnień z którym borykają się rowerzyści. Producenci oświetlenia rowerowego nie próżnują i zasypują nas coraz to lepszymi rozwiązaniami. Lampki rowerowe do jazdy dziennej lub lampki o mocy większej, niż drogowe światła samochodowe to żaden problem! Ale w tym artykule skupimy się na dopasowaniu oświetlenia do warunków, w jakich jeździmy. Innych lampek będziemy potrzebować do jazdy w mieście i jeszcze innych w lesie.
Jakie lampki są wymagane wg. prawa?
Wg prawa, nasz rower musi być wyposażony w światła odblaskowe. Białe z przodu i czerwone z tyłu. Światło tylne nie może mieć kształtu trójkąta. Jeżeli jeździmy po zmroku musimy nasz rower wyposażyć w lampkę przednią o świetle białym lub żółtym i lampkę tylną o świetle czerwonym. Mimo posiadania lampki na baterię lub akumulator, nasz rower i tak musi być wyposażony w światła odblaskowe z przodu i z tyłu. Nie ma podanych wymogów co do siły lampek. Warunek jest, żebyśmy byli widoczni z przynajmniej 150m. My zalecamy lampki silniejsze aby nasz widoczność była lepsza!
Ile lumenów mam wybrać?
Ilość lumenów mówi nam o mocy lampki. Jest to bardzo istotne jeżeli wybieramy lampkę z którą chcemy poruszać się poza miastem. W terenie gdzie mamy bardzo słabe oświetlenie. Im więcej lumenów będzie posiadać nasza lampka (500 - 800l) tym szybciej i bezpieczniej możemy się przemieszczać. Z doświadczenia wiemy, że lampki które mają moc 300 lumenów gwarantują bardzo dobrą widoczność w słabych warunkach oświetleniowych.
Czyli ile mam wybrać? Jeżeli chcesz poruszać się bezpiecznie z prędkością ok. 18-20km/h po lesie w ciemności - wybierz lampki o mocy ok. 300l. Jeżeli chcesz jeździć szybciej lub widzieć dalej i szerzej wybierz lampki o mocy ok 500lumenów. Idealnym rozwiązaniem jest wykorzystanie dwóch lampek o podobnej mocy. Jedną mocujemy na kasku, więc światło podąża za naszym wzrokiem, a drugą mamy na kierownicy - wersja dla wymagających.
Lampki do jazdy w mieście
Większość wypadków rowerowych zdarza się w mieście. Kierowca samochodu nie ustąpił, nie zauważył itd.. moglibyśmy wymieniać bez końca. Aby poprawić nasze bezpieczeństwo w mieście nasze lampki, powinny być cały czas włączone (nie tylko po zmroku). Na ulicy możemy zlewać się z innymi światłami dlatego warto korzystać z trybu migającego lampki. W lampkach do jazdy miejskiej istotne jest skupienie światła jakie lampka generuje. Tutaj nie potrzebujemy dużej ilości lumenów bo i tak tego nie wykorzystamy. W lampkach miejskich 15 lumenów pozwala nam być widocznym z ok 350metrów. Jest to wynik dużo lepszy niż wymóg naszego prawa. Lampki miejskie powinny się charakteryzować możliwością szybkiego montażu i demontażu.
Tryby świecenia
W lampkach występują głównie dwa tryby świecenia stały i migający. Migający możemy podzielić jeszcze na kilka innych, ale głównie polegają one na tym aby nie były stałym światłem i zwracały naszą uwagę. Jak już wiemy, stały tryb używamy podczas jazdy w mniej oświetlonym terenie, a tryb migający idealnie sprawdza się w mieście.
Propozycje lampek do miasta:
Propozycje lampek poza miasto:
Poza lampkami rowerowymi nasze bezpieczeństwo poprawi też odzież, która będzie wyposażona w elementy odblaskowe. Całą ofertę lampek rowerowych znajdziesz na naszym sklepie. W razie pytań lub wątpliwości śmiało piszcie!
Przemek z campingshop.pl
Na podstawie 0opinii naszych klientów
Twoja opinia może być pierwsza.