FOKI SKITOUROWE

Czym jest skitouring? To jedna z odmian narciarstwa zaliczana do typu pozatrasowego, czyli takiego które nie odbywa się na wyznaczonych miejscach, takich jak stoki narciarskie. Skitouring to aktywność, która łączy ze sobą intensywny trening narciarski z górskim trekkingiem. Zwiedzanie gór zimą za pomocą nart skitourowych jest niezwykle przyjemne – podejścia są stosunkowo łatwe, a przemieszczanie zachodzi bardzo sprawnie.

JAK DZIAŁAJĄ FOKI SKITOUROWE?

Tajemnica działania fok skitourowych tkwi we właściwościach materiałów, z których jest wykonywana. Jeszcze w XIX wieku do ich wytwarzania stosowano focze futra (stąd nazwa), których włosie ułożone w odpowiedni sposób podczas zjazdu w dół staje w sztorc. Takie działanie uniemożliwia dalsze przesuwanie się nart w dół i ułatwia dalsze podchodzenia po stromym zboczu, a tym samym asekuruje narciarza przez nieszczęśliwym wypadkiem.

MATERIAŁ

Współcześnie nie stosuje się już naturalnych foczych futer. Stale rozwijająca się technologia pozwoliła na stworzenie równie  a w dużej części przypadków bardziej  skutecznych rozwiązań. Aktualnie foki skitourowe występują w 3 rodzajach, dzielących się pod względem zastosowanych materiałów:

  • moherowe  w tej grupie można rozróżnić dwa typy: plecione pojedynczo lub podwójnie; pierwszy rodzaj przeznaczony jest dla profesjonalistów, mają bardzo dobry poślizg, są lekkie, ale mają słabą przyczepność na stromych podejściach; foki podwójna mają bardzo dobry poślizg, są lekkie i posiadają bardzo dobrą przyczepność, są jednak mniej trwałe

  • nylonowe (syntetyczne)  mają słaby poślizg, ale odznaczają się trwałością i odpornością na uszkodzenia;

  • moherowo-syntetyczne  to swego rodzaju hybryda powyższych typów, mająca średni poślizg i dosyć dobrą przyczepność przy wchodzeniu pod górę, są również dosyć trwałe.

IMPREGNACJA 

Dla lepszego poślizgu każdy model fok można poddać dodatkowej impregnacji za pomocą specjalnych preparatów. Jeżeli akurat nimi nie dysponujemy, to dobrze sprawdzi się również zwykły wosk, np. uzyskany ze świeczki, którą wystarczy nią potrzeć o powierzchnię fok. Dzięki temu zabiegowi zyskają one lepszy poślizg, a dodatkowo będą bardziej odporne na wnikanie wilgoci.

BUDOWA

Foki skitorurowe nie mają skomplikowanej budowy. Ich konstrukcja jest bardzo prosta i składa się na nią długi pas tkaniny, który z jednej strony pokryty jest klejem, a z drugiej włosiem. Dodatkowo każdy model posiada specjalne paski i haki przeznaczone do montażu. Narty skitourowe na dziobie posiadają otwory, w które wsuwa się pasek znajdujący się w przedniej części fok. Z tyłu zaś, znajdują się haki służące do zaczepienia naciągniętych fok. Obecność tych elementów gwarantuje nam, że foki nie ulegną poluźnieniu. 

MONTAŻ

Montaż fok został już po części opisany w wyżej wymienionym punkcie. Jednak sam montaż zaczepów nie wystarczy. Tajemnicą fok, która odpowiada za odpowiednią przyczepność, jest warstwa kleju. Tak jak sprzęt, także on ulega zużyciu, dlatego konieczne jest cykliczne serwisowanie nart. Zaniedbanie tego aspektu może spowodować, że w trakcie podchodzenia foki skitourowe zaczną się odklejać i spadać, co na dłuższą metę wymusi przerwanie wyprawy.

PRZECHOWYWANIE

Oczywiście o foki skitorurowe, jak i o każdy inny sprzęt sportowy, należy dbać ze szczególną starannością. Ich przechowywanie musi odbywać się w suchym i chłodnym miejscu. Bez problemu mogą być ze sobą sklejone, ale wtedy warto zaopatrzyć się w dwa paski wykonane np. z plastiku, które przykleja się do kleju. Dzięki takiemu rozwiązaniu klej zostanie zabezpieczony, a same foki nie ulegną trwałemu sklejeniu i nie zgubią się wśród pozostałego sprzętu narciarskiego.