LATARKI CZOŁOWE DO ZADAŃ SPECJALNYCH
Latarki czołowe z pewnością większości z nas kojarzą się masywnymi opaskami z dużym reflektorem znajdującym się na kaskach górników. Na szczęście czołówki turystyczne, które są produkowane współcześnie, to poręczne urządzenia o niewielkich wymiarach. Są niezawodne w wielu sytuacjach zarówno podczas aktywności sportowej, jak i w czasie wojaży. Co warto wiedzieć by wybrać model dopasowany do naszych potrzeb? Oto kilka pomocnych porad, które pozwolą na optymalne dobranie latarki czołowej.
KIEDY PRZYDA SIĘ LATARKA CZOŁOWA?
Rozwiązanie to jest bardzo popularne wśród miłośników górskich wypraw. Dzięki czołówce uwolnione zostają ręce - potrzebne do trzymania kijów trekkingowych, do wspinaczki na trudniejszych szlakach oraz stanowiące dodatkową asekurację w razie upadku. Latarka czołowa znajduje zastosowanie również w żeglarstwie, gdzie stanowią niezastąpione narzędzie podczas nocnej wachty na morzu. Bez niej, wieczorowe podejście do pomostu i cumowanie może być wręcz niemożliwe. To rozwiązanie ma miłośników również wśród biegaczy, preferujących odbywanie treningu po zmroku.
JAK JEST ZBUDOWANA CZOŁÓWKA?
Na latarkę czołową składają się trzy główne elementy. System oświetlenia, system zasilania, oraz pasek mocujący. Najważniejszym elementem jest dioda generująca światło. Praktycznie wszystkie latarki w obecnych czasach są opierane na diodach LED. Latarka czołowa LED wyróżnia się wysoką wytrzymałością oraz intensywnością światła. Dodatkowo, w odróżnieniu od zwykłych żarówek, cechuje je mniejszy pobór energii. Ilość generowanego światła mierzona jest w lumenach.
JAKA MOC CZOŁÓWKI BĘDZIE NAJLEPSZA?
Oczywiście, moc latarki czołowej należy dopasować do naszych potrzeb. Moc na poziomie 40 lumenów będzie dobra, aby np. rozbić namiot. Na spacer lub trening w parku wystarczająca będzie moc 50-80 lumenów. Ta moc pozwoli nam na oświetlenie terenu na odległość 20-30 metrów przed nami. Podczas górskiej wędrówki lub trekkingu potrzebujemy lepszego oświetlenia, ze względu na niebezpieczeństwo terenu. Będzie tu już potrzebna czołówka o mocy ok. 150 lumenów. Do nocnej jazdy na rowerze będziemy potrzebować czołówki o mocy od 100 do nawet 500 lumenów, w zależności od rodzaju wyprawy rowerowej.
JAKIE ŹRÓDŁO ZASILANIA?
Na jego intensywność i niezawodność wpływ ma również źródło zasilania. Najpopularniejszym, a zarazem najlepszym wyborem jest czołówka zaopatrzona w akumulator, za sprawą którego można ją ładować. Jest to niewątpliwy plus biorąc pod uwagę także trwałość takiego rozwiązania. Jego mankamentem jest natomiast konieczność pamiętania o naładowaniu akumulatora przed każdym wyruszeniem w trasę. Alternatywą do tego rozwiązania jest zasilanie w postaci baterii. Tu z kolei konieczne jest zaopatrzenie się w zapasowe baterie, które będą niezbędne w przypadku rozładowania.
WYGODA PRZEDE WSZYSTKIM
Jedną z bardziej istotnych kwestii przy wyborze czołówki, jest system mocowania. Najczęściej na jego budowę składa się elastyczny pasek, który jest bezpośrednio zakładany na głowę. Powinien on również posiadać elementy, które pozwalają na regulację obwodu, co znacznie wpływa na komfort noszenia. Latarki czołowe zaprojektowane z myślą o sportach nieco bardziej ekstremalnych posiadają dodatkowy pasek, który przebiega dokładnie na środku głowy. Jego zadaniem jest uniemożliwienie przesuwania się i spadania opaski. Ponadto, regulacja umożliwia założenie czołówki na czapkę lub kask.
WAŻNE PARAMETRY LATAREK CZOŁOWYCH
Waga nigdy nie pozostaje bez znaczenia, jeśli chodzi o sprzęt turystyczny. Im lżejszy bagaż, tym wygodniej. Czołówki mają wagę na poziomie od 70 do nieco ponad 300 gramów. Jest to uzależnione od rodzaju materiałów, z których została wykonana latarka. Dobrym wyborem jest zakup wodoodpornej latarki czołowej. Mając taką latarkę nie musimy się martwić, jeśli zastanie nas deszcz podczas górskiej wędrówki. Wskaźnik stanu baterii będzie przydatny, aby wiedzieć, kiedy musimy podłączyć naszą latarkę do ładowania lub wymienić baterie.