Koło podporowe ułatwia manipulacje przyczepą podczas zdejmowania z haka lub w przypadku konieczności ponownego podczepienia przyczepy. Dzięki niemu łatwiej jest manipulować przyczepą i ustawić ją na nierównym podłożu. Koła do przyczepki są także odciążeniem dla oryginalnie zamontowanych podpór, dzięki czemu zmniejszają ich zużycie i pozwalają wydłużyć ich żywotność. Niepozorne, ale bardzo praktyczne koło jest chętnie kupowanym elementem wyposażenia przyczepy kempingowej, czy podłodziowej.
Do przyczepy lekkiej i ciężkiej
Najważniejszym parametrem koła do przyczepy kempingowej jest jego nośność, która może wynosić od 150 kg do nawet 500 kg. Nośność statyczną należy odróżnić od nośności dynamicznej (dotycząca obciążenia, jakie koło może znieść w czasie ruchu), która zawsze będzie mniejsza. Maksymalny dopuszczalny nacisk przyczepy jest wyznacznikiem wyboru podpory. Nośność jest określana w warunkach idealnych, czyli na płaskim podłożu, w określonej temperaturze podczas powolnej jazdy w przód. Warunki rzeczywiste praktycznie zawsze się od nich różnią, dlatego zawsze przy wyznaczaniu nośności uwzględnia się odpowiedni współczynnik bezpieczeństwa.
W zależności od nośności, koła podporowe wykonane są z różnych materiałów. Solidne metalowo - gumowe koło, czy łożyskowane koło podporowe do przyczepy, zapewni bezpieczne użytkowanie nawet bardzo ciężkiej przyczepy. Wykorzystywanym przy produkcji kół procesem jest również galwanizacja, czyli elektroliczna metoda wytwarzania powłoki na różnych materiałach. Proces wykorzystuje zjawiska elektrochemiczne towarzyszące przepływowi prądu elektrycznego pomiędzy elektrodami umieszczonymi w tak zwanej kąpieli galwanicznej, która jest wodnym roztworem różnych związków chemicznych, zawierająca głównie sole metalu, który ma zostać nałożony na dany produkt.
Różnorodna oferta
Koła pompowane są przeważnie większe, niż koła gumowe, dzięki czemu zapewniają pewniejsze podparcie i lepszą manewrowość w trudnym terenie, na przykład w trawie obecnej na kempingach. Niestety w przypadku tego rodzaju kół jesteśmy bardziej narażeni na przebicie opony i koniecznością wymiany koła na nowe.
Koła gumowe są nieco tańsze i bardziej odporne na przebicie, ale mają mniejszą średnicę i zapewniają tak dobrej manewrowości jak koła pompowane.
Automatyczne koło podporowe do przyczepy posiada zautomatyzowany mechanizm składania, który jest dodatkowym udogodnieniem dla użytkowników.
Montaż koła do przyczepy
Najczęściej zamontowanie koła wymaga jednorazowego oddzielnego nabycia specjalnej obejmy koła podporowego. W przyszłości, przy ewentualnej wymianie koła podporowego, możesz zastosować tą samą obejmę. Na wyróżnienie zasługuje model AK 500, który posiada zintegrowany uchwyt do mocowania i nie wymaga zakupu dodatkowych elementów.
Przy montażu koła do przyczepy najlepiej zacząć od umieszczenia przyczepy na haku holowniczym, aby uzyskać swobodny dostęp do dyszla, a część ciężaru przyczepy rozłożyła się na kuli haka holowniczego. Pamiętaj, że koło powinno być zamontowane jak najwyżej jest to możliwe. W ten sposób dbasz o uniknięcie sytuacji, w którym koło będzie się obcierać o powierzchnię drogi w trakcie holowania przyczepy.
Dobry wybór
Koło podporowe nie należy do obowiązkowych części do przyczepy kempingowej, ale znacznie zwiększa ono komfort manipulacji przyczepą. Mimo braku nakazu prawnego, koło jest chętnie wybierane przez właścicieli przyczep kempingowych i podłodziowych. Dzięki sprawnym manewrom, koło zwiększa przyjemność z prowadzenia pojazdu.